مراحل تمرین سرود
تقسیم بندی صدای انسان از حیث زیروبم بودن صوت:
آقایان |
خانمها و کودکان |
1. تنور ( Tenor) صدای زیر آ قایان |
1. سوپرانو(Soprano) صدای زیر خانم ها |
2. باریتون (Baryton) صدای متوسط آقایان |
2. متسوسوپرانو(Mezzo soprno) صدای متوسط خانم ها |
3. باس(Basse) صدای بم آقایان |
3. کُنترآلتو (آلتیو) Contralto صدای بم خانمها |
1-سوپرانو: زیرترین نوع صدای خانمها و کودکان
2-متسوسوپرانو: صدای متوسط خانمها و کودکان که نسبت به سوپرانو کمی بمتر است.
3-کنترآلتو: بمترین صدای خانمها و کودکان. عمده دانشآموزان در دورهی دبستان در این محدودهی صدایی میخوانند.
4-تنور: زیرترین نوع صدای آقایان است، این محدوده صدایی در دانشآموزان دورهی متوسطه و اکثر آقایان متعارف است.
5-باریتون: صدای متوسط آقایان
6-باس: بمترین صدای آقایان، خوانندگان معدودی در این محدوده قادر به اجرا هستند.
آهنگ سازی:
علم آهنگسازی در فرهنگ موسیقی کلاسیک شامل آشنایی با هارمونی، فرم، سازبندی (ارکستراسیون) و اصول ملودی نویسی است. فرد آهنگسازی که در بخش سرودهای دانشآموزی به خلق اثر میپردازد باید اطلاعات کافی در خصوص تکنیک استفاده از صداها در مقاطع مختلف سنی، قطعات چند صدایی وآشنایی کامل با گامهای ماژور و مینور را داشته باشد و از همه مهمتر به جهت غیرحرفهای بودن گروههای دانش آموزی مهارت کافی در زمینه «تنظیم اثر» که بخش مهمی از یک قطعه موسیقی است را داشته باشد. با توضیحات فوق، نمیتوان توقع داشت که اگر فردی تئوری موسیقی و سولفــژ را میداند، بتواند آهنگسازی کند یا به صرف اینکه نوازندهی چیرهدستی است بتواند به ساخت آهنگ روی آورد، ممکن است یک ملودی زیبا نواخته شود و به لحاظ شنیداری زیبا و جالب باشد اما به لحاظ ساختار اگر با صدا ترکیب شود و تنظیمی بر آن نباشد یک اثر غیر متعارف و ناهنجار خلق میشود. آهنگ سازی مقولهی بسیار مهم و پایه و اساس یک قطعه موسیقی محسوب میشود.
ساختار سرود
1.جملة مقدمه ( اورتور) : این جمله در اکثر آثار موسیقی وجود دارد. هدف کلی از آن آماده کردن ذهن شنونده برای بیان جمله ی اصلی است.
2.جمله اصلی : این جمله در سرودها به همراه شعر میباشد، اهتمام در سادگی، روان بودن و پرهیز از یکنواختی و رعایت دقیق و مناسب تلفیق شعر با موسیقی و ارکستراسیون مناسب میتواندنقش بهسزایی دربیانمفهوم و محتوای شعر ایفا کند.
3.جملات رابط : این جملات در سرود عمدتاً سازی یا آوایی است که هدف از این جمله ایجاد تنوع، پرهیز از یکنواختی و ملال، تنفس برای گروه همسرایان و رنگآمیزی متنوع می باشد.
4.جمله فرود: این جمله نقش فعل را ایفا می کند، به این معنی که خاتمهی یک اثر موسیقی است.
مراحل تمرین سرود:
1.انتخاب اعضای گروه سرود با برگزاری آزمون تست صدا، روخوانی، نغمه خوانی و درنظرگرفتن هوش و استعداد دانشآموز و از همه مهمتر علاقهمندی آنها به شرکت در گروه سرود.
2.انتخاب مکان تمرین مناسب و استفاده از یک سیستم صوتی با کیفیت و قوی که صدای موسیقی با کیفیت مطلوب پخش شود.
3.انتخاب یا سفارش شعر مناسب
4.انتخاب یا سفارش ساخت آهنگ مناسب بر اساس شعر
5.تمرینات اولیه بیان و صدا: به منظور استفاده کامل از صدای تک تک اعضاء در طی چند مرحله میتوان صدا را تقویت کرد، تمرینهای بیان مانند روخوانی صحیح و بلند شعرهای کتب درسی، بیان حروف و هجاهای بلند مانند «آ ، اَ ، اِ ، اُ، او ، ای» تمرین کلمات هجادار؛ تک خوانی اشعار و یا خواندن آهنگهایی که از رادیو و تلویزیون پخش میشود.
6.خواندن شعر سرود به صورت ساده و بدون آهنگ و تکرار ان که نهایتاً باعث تسلط دانش آموزان بر شعر میشود، همچنین معنا کردن شعر به زبان ساده و بیان هدف و موضوع شعر توسط مربی.
7.پخش سرود با یک سیستم صوتی قوی خصوصاً قسمت با کلام. ( چندین بار تکرار شود)
8.سرود را به چند قطعه تقسیم کنید.( مثل قطعه 1 و 2 و 3...)
قطعه اول را چندین بار تمرین کنید و پس از تسلط کامل گروه در خواندن این قطعه به ترتیب به سراغ قطعات دیگر بروید.
9.گروه را به دستههای 2 یا 3 نفری تقسیم کنید و هر گروه به دفعات سرود را در حضور بقیه اعضای اجرا کنند. این تمرین با 2 هدف انجام می شود:
الف ) مشخص شدن صدای ناهماهنگ (فالش).
ب) ایجاد اعتماد به نفس در تک تک اعضا.
10. استراحت کوتاه 5 دقیقهای در بین تمرین و ایجاد فضایی شاد و با نشاط در جلسات تمرین.
11. نظر دانش آموزان و اعضای را در بارهی شعر و آهنگ و نحوهی تمرینات جویا شوید.
12. ضبط سرود در حین تمرین و پخش آن میتواند نکات مهمی را در بارهی آن به دانشآموزان و مربی گوشزد کند و معایب و محاسن برای ایشان آشکارتر خواهد بود.
13. اگر استفاده از فرمهای حرکتی به اصل خوانندگی گروه لطمه میزند، حتماً از بکارگیری آن خودداری کنید و اکیداً استفاده نشود.
14. در آرایش و چیدن گروه دقت کافی به عمل آورید تا هم تصویر زیبایی از گروه در ذهن بیننده به وجودآید و هم صدای مناسب در تمام نقاط سالن به شنونده منتقل شود.
15. در صورتی که مربی بخواهد در تمرین و اجرا نقش رهبری را ایفا کند، لازم است علایم قراردادی و رهبری و سایر موارد مربوط به رهبری را به طور دقیق به اعضای گروه توضیح دهد.
16. تمرینات به صورت ایستاده انجام شود زیرا سیستم تنفسی راحتتر عمل میکند.
17. قبل از اجرای اصلی یک یا چند نوبت سرود را در حضور معلمان و دانشآموزان دیگر اجرا کنید تا اعتماد به نفس در گروه تقویت شود و در زمان اجرای برنامه اصلی، گروه دچار استرس و فشار روحی نشود.
18. درزماناجرا از دخالت دیگران که در مجموعهی گروهی شما نیستند، جلوگیری کنید.
19. قبل از اجرا، مربی در سالن حضور داشته و کلیه شراط سالن ( صدا ، نور، ... ) را کنترل کند.
20. نحوهی ورود و خروج و ایستادن را که می تواند تأثیرات متفاوتی بر روی بیننده بگذارد، تمرین کنید...